Een effectief onboardingsproces: 3 key strategieën

Onboardingsproces

Bijna 20 procent van de medewerkers stopt binnen de eerste 45 dagen van hun dienstverband. Vaak blijkt dat een slecht onboardingsproces, of een vaag en onduidelijk inwerktraject, de grootste boosdoeners zijn. Het uitdagen en motiveren van je personeel wordt steeds belangrijker. En dat begint al vanaf dag één wanneer er een nieuwe medewerker start. Maar hoe motiveer je nieuwe werknemers? We delen 3 tips om je personeel te behouden.

Onboarden gaat verder dan alleen het inwerken. Vaak hebben bedrijven alleen aandacht voor het aanleren van de werkzaamheden en de randzaken. Maar niet voor de persoon zelf, gedrag van de medewerker en het team waarin hij of zij terechtkomt. De bedoeling van het onboardingsproces is dat alle vragen en twijfels worden weggenomen bij de nieuwe collega. Zo voorkom je dat mensen binnen een jaar het team al verlaten.

1. Analyseer de kwaliteiten van je nieuwe medewerkers

Zoals gezegd, vaak ontbreekt er nogal wat in het onboardingsproces. Je hebt een beeld gekregen van de persoon tijdens de sollicitatieprocedure. Maar ken je je nieuwe medewerker wel écht? Om je inwerktrajecten echt op maat te maken voor nieuwe werknemers, adviseren we je een DISC-analyse te doen. Maak dit de eerste fase van het integratietraject, om een compleet beeld te krijgen van de kwaliteiten van nieuw personeel.

Wat is een DISC-analyse?

DISC staat voor ‘dominant, interactief, stabiel en consciëntieus’. Dit model geeft inzicht in bewuste en onbewuste gedragingen en communicatiestijlen van de nieuwe collega. Iedereen laat een unieke combinatie zien van de 4 gedragsstijlen. Met die inzichten stem je het onboardingsproces veel strakker af op je nieuwe medewerkers.

Als coaches passen we deze methode ook toe in onze trajecten voor werkgevers:

  • Het onboardingsproces is een beetje zoals boksen: je leert de techniek van het vechten en het ontwijken. Je leert jezelf beter kennen en het bedrijf beter begrijpen.
  • Uiteindelijk denk je te kunnen boksen. Maar na het inwerktraject vangen je nieuwe medewerkers de eerste ‘stoten’ en zie je hoe ze reageren op de werkelijkheid. We analyseren dit gedrag en motiveren je medewerkers om te gaan met verschillende situaties.
  • In ons traject trainen we je mensen niet alleen, we maken ze wedstrijdklaar om het optimale resultaat te behalen. Nieuwe medewerkers (en gevestigde medewerkers) stappen zo elke dag weer met vertrouwen de ring in.

2. Stel een doel en maak het onboardingsproces praktisch

Hoe ziet je onboardingsproces er eigenlijk uit? Uit een korte kennismaking en een stapeltje losse documenten? Dan mag je zéker iets veranderen. Informatie raakt verloren, je laat de nieuwe medewerker aan z’n lot over en de kans is groot dat je nog voor het einde van de proeftermijn opnieuw mag zoeken naar nieuwe collega’s. Een goed inwerktraject zorgt voor helderheid en schept een duidelijke verwachting van nieuwe collega’s.

3. Betrek je nieuwe mensen vanaf dag één

Het allerbelangrijkste is dat de nieuwe medewerker een connectie gaat voelen. Niet alleen met het bedrijf, maar ook met het team en de organisatie. Dat bereik je door een gevoel van ‘all for one’ te wekken. Dat gaat verder dan alleen informatie delen. Geef ze een kijkje in de keuken, deel nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf met ze, laat ze aansluiten bij trainingen en workshops, etc.

Voordelen van een effectief onboardingsproces

Werkgevers vergeten vaak de voordelen van een effectief onboardingsproces. Niet alleen bespaart het je bakken met geld (bijvoorbeeld omdat je niet steeds opnieuw hoeft te werven). Het waarborgt de kwaliteit en efficiëntie van je mensen. Iemand die goed is ingewerkt, werkt sneller en hoeft minder vragen te stellen of te twijfelen. Een goed onboardingsproces levert je niet alleen werknemers, maar ook ambassadeurs op. Mensen die goed praten over je bedrijf.

Als coaches zijn we gespecialiseerd in het in topvorm maken van mensen. Onze dienstverlening aan werkgevers is gemaakt om het werkgeluk te vergroten van je werknemers. Zo is, bijvoorbeeld, de DISC-methode een van de tools die we toepassen in onze trajecten. Bijvoorbeeld om communicatiestijlen te ontwikkelen bij je medewerkers. Of om bepaalde gedragingen te ontwikkelen die effectief en nuttig zijn op de werkvloer.

Uiteindelijk zul je merken dat medewerkers er veel sneller inkomen en zich echt thuis gaan voelen in je organisatie. Wat uiteindelijk ook de productiviteit van je gehele organisatie vergroot. Een goed onboardingsproces zorgt ervoor dat je nieuwe collega’s bekend raken met het bedrijfscultuur, de werkzaamheden en in het bezit zijn van alle kennis die ze nodig hebben. Zo behoud je mensen veel makkelijker en zul je minder tijd en geld kwijt zijn aan het werven van personeel.

Om personeel te behouden is een effectief onboardingsproces noodzakelijk. Het zorgt voor een fijne binnenkomer, een efficiënte integratie en laat zien waar je organisatie voor staat. Om dat te bereiken heb je een aantal dingen nodig, waar wij als coach bij helpen en adviseren. Denk aan een goede DISC-analyse en trainingen die nuttige gedragingen ontwikkelen bij nieuwe medewerkers. Meer weten hierover? Neem contact met ons op!